بهگزارش بلومبرگ، اپل روی طرح فروش آیفون و آیپد در قالب سرویس اشتراکی سختافزاری کار میکند. این طرح با توجه به تلاش گستردهی اپل در راستای ورود جدی به حوزهی سرویسهای اشتراکی، منطقی بهنظر میرسد.
در طول چند سال اخیر، اپل بر سرویسهای اشتراکی همچون اپل موزیک، اپل تیوی پلاس، اپل نیوز پلاس، اپل فیتنس پلاس و اپل آرکِید بهعنوان یکی از منابع درآمدزایی کلیدیاش تأکید داشته است. بسیاری از این سرویسها هماکنون در قالب طرح Apple One، بهصورت باندل نیز برای خرید دراختیار کاربران اکوسیستم اپل قرار گرفتهاند.
صرفنظر از سرویسهای نرمافزاری، اپل در حوزهی سختافزار نیز طرحهای اشتراکی را کلید زده است؛ کوپرتینونشینها در سال ۲۰۱۹ مدل اشتراکی را به خدمات افزودهی پس از فروش موسوم به AppleCare نیز اضافه کردند. اپل برنامهی ارتقاء آیفون را نیز ارائه میدهد که بهموجب آن، از سال ۲۰۱۵ امکان خرید ترکیبی آیفون و سرویس AppleCare با اقساط ۲۴ ماهه و تعویض گوشی با مدل جدیدتر پس از پرداخت ۱۲ قسط وجود دارد.
گزارش اخیر بلومبرگ، در مورد جزئیات طرح اشتراکی خرید آیفون و تفاوتهای آن با طرحهای فعلی ارتقا و تعویض گوشی، اطلاعاتی ارائه نمیدهد؛ اما احتمالاً کوپرتینونشینها طرح جدیدشان را بر پایهی مدل ارتقاء قسطی آیفون بنا کنند و امکان خرید توأمان سرویسهای دیگر بههمراه آیفون را فراهم آورند. در حال حاضر پرداخت ماهانهی هزینه برای خرید سرویسهای اپل و خرید اقساطی آیفون بهصورت جداگانه صورت میگیرد.
تصور آنکه در طرح جدید اپل، درستمانند سرویسهایی همچون اپل موزیک، کاربران بتوانند بهصورت ماهانه، آیفون را «قرض بگیرند»، دشوار است. احتمالاً اپل صرفاً میخواهد طرح خرید قسطی را به محصولات دیگرش نیز گسترش دهد.
طرح ارتقاء آیفون به کاربران اجازه میدهد تا وام بدون بهرهای را از Citizens One دریافت کنند و بازپرداخت آن را در مدت ۲۴ ماه انجام دهند. اپل همچنین به کاربران Apple Card اجازه میدهد تا محصولات شرکت را بهصورت قسطی و بدون بهره خریداری کنند؛ اما این طرح نیز صرفاً به بخش کوچکی از کاربران اپل محدود است. سرویس اشتراکی جدید میتواند پیشنیازهای یادشده را از میان ببرد و تمام محصولات اپل همچون آیپد و مک را در بربگیرد.